Flemming Nielsen, Jyske Bank

”Jeg har ikke oplevet andet, der er så universelt og forbindende. Der er ikke noget inden i mig, der IKKE har forandret sig. Energien er skiftet fra introvert til ekstrovert, på arbejde og generelt i mit liv.”

Det er store ord på en torsdag i et mødelokale i Jyske Banks hovedsæde i Silkeborg, hvor Flemming Nielsen fortæller om den forskel, facilitering har gjort i hans liv og arbejde.
    Flemming er datamatiker og har været ansat i banken siden 1999 som udvikler og konsulent. Nu er han it-projektleder og fungerer som scrum master og agil coach med ansvar for procesforbedringer og trivsel i de cross functional, self organizing teams, han faciliterer. De planlægger og koordinerer selv opgaverne på de daglige morgenmøder, så arbejdet ikke går i stå, selvom lederen er væk.

Dream big – have fun – get shit done!
Opgaven som projektleder er at skabe en gruppe, der kan løse hele opgaven. Det kræver et særligt mindset at tænke fra start til slut, forklarer han:

”Vi er helt nede og rode i værdier og kultur i udviklingsorganisationen. Vi fjerner de kampesten, der blokerer vejen til målet. Vi er fælles om det og har fokus på målet – det halvfærdige har ikke værdi: Dream big – have fun – get shit done!”

Udfordringen er at få skabt et community. Hvis det kan lade sig gøre, kan ALT lade sig gøre.

Den store model
Flemmings første møde med facilitering var en lederworkshop tilbage i 2007, hvor han deltog i planlægningsprocessen:

”Det var vanvittigt interessant. Facilitering har mange flere perspektiver end traditionel mødeledelse. Det vigtigste er fokus på mennesker og relationer, ikke kun på opgaven: Hvad bringer mennesker ind – inklusive mig selv?
   Det tog jeg med ind i projektgrupperne sammen med Den Store Model (Faciliteringskompasset, red.), som jeg bruger som tjekliste. Modellen er blevet en ubevidst struktur, en del af min måde at tænke og agere på – også i spontane situationer.”

Awesomeness
Siden da er Flemmings fokus skiftet fra 99% fagligt indhold til mere og mere fokus på mennesker og relationer. Balancen er tippet fra 50-50 og er tæt på 100% til menneskesiden:

Mine succesoplevelser er, når jeg får en gruppe til at fungere. Kan jeg få skabt den tilstand, magien, hvor du kan trække dig ud, og det bare sker. Det har fået et liv selv, processen lever, uden at du intervenerer. At være katalysator for det…. er svært at sætte ord på. Det er en følelse af Awesomeness. Togetherness.
   LEGO-movie sangen passer perfekt ind i stemningen: Everything is awesome – everything is cool, when you’re part of a team.
   Facilitering giver et ’rammeværk’ til at skabe dét i møder og processer.
Modellen (Faciliteringskompasset, red.) er gigantisk og bliver større og større, efterhånden som du åbner den op.”

Fra fagnørd til facilitator
I perioden 2008-2012 udbød Jyske Bank en intern facilitatoruddannelse, som FACILITATOR stod for. Over 100 ledere, projektledere og konsulenter fra banken gennemførte uddannelsen, én af dem var Flemming Nielsen. Uddannelsen kickstartede processen fra fagnørd til facilitator, mens en kollega, Lars Behn, inspirererede Flemmings videre udvikling som facilitator:

” Jeg har ikke altid været et energibundt. Jeg var udvikler. Nørd. Lars aktiverede energien, det sjove, skæve. Jeg tog hans legende tilgang med fra faciliteringskurserne, da jeg introducerede facilitering i min projektledelse.

Flemming fortæller, at det ikke altid er positivt at brænde så meget, som han gør:

"Jeg har lavet retrospectives, hvor det blev en alt for involverende proces med åbne spørgsmål, som ikke virkede. Nu har jeg ændret det til tematiserede retrospectives, hvor jeg sætter idéen, og projektdeltagerne arbejder med identificerede problemer i små undergrupper.”

Mod på mennesker
For Flemming er facilitering blevet et indre kompas, han styrer efter.
Siden workshoppen i 2007 og facilitatoruddannelsen har han været på en personlig rejse, som ikke er slut endnu. 
I 2014 deltog han i FACILITATORs Summer Retreat, og det bragte ham et skridt videre og gav nye tanker inden for det rammeværk, som facilitering er for ham.
Næste mål på rejsen er mere erfaring i at arbejde med mennesker:

”Jeg er stadig usikker, men har mod til at prøve”, siger han.

De tre vigtigste ting, Flemming har lært på rejsen fra fagnørd til facilitator:

  • Nok kan fagnørder arbejde effektivt med egne opgaver, men alting bliver mere og mere komplekst, hvilket afleder flere og flere situationer, hvor flere fagnørder skal involveres for at løse en opgave. Der frigøres et enormt potentiale, når man som facilitator kan få samarbejdet i en gruppe af fagnørder til at gå op i en højere enhed. Denne oplevelse har skiftet mit eget syn fra faglig excellence til mennesker og menneskers relationer.
     
  • Der er ikke to facilitatorer, der er ens. Hvad en facilitator kan skabe succes med, fungerer måske ikke for en anden. Som facilitator bringer man en stor del af sig selv ind i processen. Min erfaring er, at jo mere man er tro mod sig selv og sine egne idealer, jo mere kan man være sig selv i processen. Det afleder troværdighed og giver ro til improvisering.
     
  • Facilitering er et godt værktøj til organisationsudvikling/forandringsprocesser. Når jeg arbejder med et faciliterende mindset som projektleder, er det muligt at skabe high-performace grupper, som ”dream big, have fun and get a lot of shit done”. Jeg er netop begyndt at bringe det samme mindset i spil uden for projekt-verdenen.
Flemming Nielsen, Jyske Bank
Flemming Nielsen, Jyske Bank

Vidste du

at Facilitators kunder og kursusdeltagere kommer fra både offentlige og private virksomheder og fra organisationer som Kræftens Bekæmpelse og ÆldreSagen?

Kontakt os, hvis du vil vide mere

Facilitatorkurser 2019

Har du brug for at blive endnu bedre til at involvere, motivere og aktivere dine medarbejdere, kolleger, projektdeltagere, studerende, borgere eller brugere?

Vi har kurser for både nye og erfarne facilitatorer og glæder os til at dele vores viden med dig!

Læs mere her

Læs mere her

Spørgehjørnet

Kontakt Facilitator, hvis du har spørgsmål om facilitering eller vil vide mere om, hvordan facilitering kan styrke samarbejdet i dit team, din afdeling eller din virksomhed.

Kontakt Facilitator