Hvor dum kan man være?

Hvad er det dummeste man kan gøre, når man faciliterer?

Spørgsmålet blev stillet af en deltager på kurset 'Facilitering i praksis' i maj i år. Det udløste en brainstorm, der på få minutter gav  denne lange liste over dumheder, man kan komme til at begå som facilitator:

  • Ikke have styr på de materialer, der skal bruges
  • At det på forhånd er besluttet, hvordan vi løser opgaven...
  • Tage sin telefon
  • Grov mangel på overblik på processen
  • Undlade at tage ansvar for tiden
  • Have for store ambitioner
  • At gå over tiden (den planlagte)
  • Utydelig ramme
  • Miste overblikket
  • Presse for meget ind i programmet
  • På forhånd beslutte hvor faciliteringen skal føre hen
  • Virke som om man ikke brænder for opgaven
  • Irettesætte
  • Være uengageret
  • Uklarhed på hvorfor vi skal i proces
  • Latterliggøre deltagere/deltageres bidrag
  • Alles meninger er vigtige
  • Være ikke-anerkendende
  • Overse de stille deltagere
  • Miste fokus - gå en helt anden vej
  • At ytre holdninger og meninger - manglende neutralitet
  • Begynde at diskutere med en enkelt
  • At afvise gode ideer der kommer op
  • At devaluere når gruppedeltager udtrykker uklarhed i facilitators sprog og retning
  • At bestemme resultat
  • At glemme værdierne
  • Manglende kant og rammer
  • Ikke at have styr på tiden.
  • Lade sin mening skinne igennem
  • Komme med for mange personlige holdninger under processen
  • Fremføre sine egne meninger
  • Tale for meget
  • Være dømmende
  • Skælde deltagerne ud
  • Være ikke lyttende
  • Være for dominerende
  • Træde ud af rollen og træffe egne beslutninger
  • Blande sig i indhold i diskussioner
  • Konkludere uden accept fra deltager
  • Komme med svarene
  • Vise utilfredshed med deltagernes bidrag
  • Være utålmodig
  • Stille lukkede spørgsmål
  • Overføre vigtige udsagn
  • Være bange for at spørge til svære ting
  • Miste styring over tiden fuldstændig
  • Undervurdere hvor lang tid ting tager
  • Ikke have præciseret mål/formål
  • Manglende overblik for deltagerenes mål
  • Tro i stedet for at vide
  • Stole for lidt eller for meget på egen evne til at improvisere
  • Glemme at lukke processen/afslutte
  • Være uforberedt
  • Ikke have gjort sig klart hvad deltagernes bidrag skal bruges til
  • At lave samme fejl hver gang
  • Mangle situationsfornemmelse
  • Virke uengageret
  • Tro man ved.... om deltagerne
  • Udvise manglende lyst til at være facilitator
  • Afbryde deltagerne
  • Afbryde de stille deltagere, når de engelig siger noget
  • Ikke at få alle deltagere i spil.

For en erfaren facilitator som mig er det rystende læsning, for jeg kan nikke genkendende til rigtig mange af dumhederne på listen: At have været tidsoptimist. At have undervurderet kompleksiteten af opgaven eller overvurderet egen erfaring. At have troet i stedet for at vide. At have talt for meget, været utålmodig og glemt at lytte for bare at nævne nogle af dem, der rammer mest.

Heldigvis kan jeg også sætte nogle flueben: Jeg møder ikke uforberedt op, og mit engagement i opgaven som facilitator vil ingen være i tvivl om. Værdierne i facilitering er en så integreret del af hvem jeg er - ikke bare som facilitator, men som menneske -, at der ikke er nogen fare for, at de bliver glemt i farten.

Uanset erfaring og professionalisme er en facilitator et menneske som alle andre med fejl og mangler, dårlige dage, sårbarhed og tvivl. Derfor er den sorte liste fra kurset i maj et godt afsæt for den refleksion over egen praksis og den aldrig afsluttede læreproces, rollen som facilitator kræver.

Deltagerne på kurset i maj blev enige om disse tre dumheder som de værste, en facilitator kan begå:

1. Manglende forståelse for rollen som facilitator

2. Dårlig planlægning

3. Manglende interaktion.

Hvad med dig? Hvad er det dummeste, du har gjort - og hvad kan du lære af det?

Anne Weber Carlsen, FACILITATOR

 

 

Hvor dum kan man være?
Hvor dum kan man være?
Så dum kan man være - uddrag af brainstorm
Så dum kan man være - uddrag af brainstorm

Vidste du

at Facilitator har vundet flere udbud på interne facilitatoruddannelser bl.a. hos SKAT?

Kontakt os, hvis du vil vide mere

Facilitatorkurser 2019

Har du brug for at blive endnu bedre til at involvere, motivere og aktivere dine medarbejdere, kolleger, projektdeltagere, studerende, borgere eller brugere?

Vi har kurser for både nye og erfarne facilitatorer og glæder os til at dele vores viden med dig!

Læs mere her

Læs mere her

Spørgehjørnet

Kontakt Facilitator, hvis du har spørgsmål om facilitering eller vil vide mere om, hvordan facilitering kan styrke samarbejdet i dit team, din afdeling eller din virksomhed.

Kontakt Facilitator